Poučme sa pri čerpaní eurofondov

Autor: Michal Švábik | 2.6.2015 o 9:21 | Karma článku: 3,31 | Prečítané:  439x

Strategický cieľ stanovený pre obdobie 2007 – 2013 znel nasledovne: Výrazne zvýšiť do roku 2013 konkurencieschopnosť a výkonnosť regiónov a slovenskej ekonomiky a zamestnanosti pri rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja.

Skúsme si položiť otázku, či bol daný cieľ splnený. Ak použijem pre overenie splnenia cieľa kritérium - regionálna tvorba hrubého domáceho produktu, tak odpoveď znie áno. Vo všetkých 8 samosprávnych krajoch došlo v porovnaní s údajmi za rok 2006 a teda aj s celkovou výškou pridanej hodnoty Slovenskej republiky k zvýšeniu. Ak si však za kritérium zvolím mieru nezamestnanosti, tak cieľ splnený nebol. Z údajov štatistického úradu SR vyplýva, že miera nezamestanosti v roku 2006 bola na úrovni 13,3%, v roku 2007 na úrovni 11% a v roku 2013 na úrovni 14,2%!

Som presvedčený, že Slovenská republika mohla z finančného balíka určeného pre dané obdobie vytažiť omnoho viac a to nie len z hľadiska miery čerpania týchto financií – z analýzy Ministerstva financií vyplýva, že k 31.12.2014 bola miera čerpania prostriedkov operačných programov NSRR na úrovni 63,24% (Slovensko je treťou najhoršie čerpajúcou členskou krajinou), a k 31.03.2015 bola miera čerpania na úrovni 66,48%. Zvyšné finančné prostriedky je nutné vyčerpať do 31.12.2015, inak o ne žiaľ prídeme.

Vrátim sa však k môjmu tvrdeniu, že Slovensko mohlo v danom období z eurofondov vyťažiť omnoho viac a to nie len vo finančnej rovine, ale tiež v rovine skúseností, ktoré mohli byť využité pre aktuálne programové obdobie 2014-2020 a vďaka ktorým by sme zabránili opakovaniu chýb. Jasným príkladom, že sme sa nepoučili je situácia ohľadne možnosti reálneho čerpania finančných prostriedkov z nového obdobia 2014-2020, ktoré budé možné čerpať najskôr v II. polovici roka 2015. Tá istá situácia nastala aj pri štarte obdobia 2007-2013, kedy reálne čerpanie finančných prostriedkov nastalo až v roku 2008.

Ako sa teda poučiť z chýb a predchádzať ďalším pochybeniam ako napríklad korupčné kauzy, netransparentné čerpanie, rušenie vyhlásených výziev, dlhotrvajúca kontrola žiadostí zo strany ministerstiev a štátnych agentúr? Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky v decembri 2014 zverejnil súhrnnú správu o výsledku kontrolnej akcie efektívnosti riadenia vybraných operačných programov Národného strategického referenčného rámca 2007-2013, v ktorom sú načrtnuté niektoré dôvody, prečo bolo obdobie 2007-2013 neefektívne a tiež sú načrtnuté viaceré odporúčania.

Zastávam názor a som presvedčený o správnosti tvrdení, že pre obdobie 2014-2020:

  • je potrebné jasne nastaviť stratégie, ktoré neovplyvnia ani politické zmeny,
  • je potrebné novelizovať zákon o verejnom obstarávaní a tiež zabezpečiť vyššiu mieru spolupráce medzi pracovníkmi Úradom pre verejné obstarávanie a štátnymi implementačnými agentúrami,
  • je nutné zamedziť rušeniu vyhlásených výziev z iných ako technických dôvodov a tiež obmedziť výrazné zásahy do indikatívnych (predbežných) harmonogramov výziev,
  • je nevyhnutné včasne a jasne špecifikovať množstvo administratívnych kapacít pre jednotlivé operačné programy a obmedziť vysokú mieru fluktuácie a organizačných zmien,
  • je potrebné zefektívniť systém úkonov riadiacich a kontrolných zložiek v hodnotiacom a výberovom konaní,
  • je žiadúce prehodnotiť systém implementácie a to za účelom zjednodušenia či už z administratívneho alebo koordinačného hľadiska.

Jedným z pilierov strany TIP pre úspešné napredovanie našej krajiny je spolupráca. Sme toho názoru, že aj v prípade zvýšenia miery čerpania štrukturálnych fondov sa môžeme posunúť vpred za predpokladu prijatia legislatívnych opatrení, ktoré budú schválené naprieč celým politickým spektrom a tiež štátnymi subjektmi vykonávajúcimi dané opatrenia. Strana TIP pracuje na komplexnej analýze prostredia štrukturálnych fondov, dotačných systémov ktoré sú určené pre malých a stredných podnikateľov, samosprávu a organizácie pôsobiace v treťom (neziskovom) sektore. V nasledujúcich týždňoch Vám predstavíme opatrenia, ktoré zvýšia transparentnosť prideľovania a čerpania eurofondov, znížia administratívnu záťaž žiadateľov a stanovia proakčné kroky nutné pre vyššiu adresnosť fondov za účelom zníženia regionálnych rozdielov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?