Poučme sa pri čerpaní eurofondov

Autor: Michal Švábik | 2.6.2015 o 9:21 | Karma článku: 3,31 | Prečítané:  460x

Strategický cieľ stanovený pre obdobie 2007 – 2013 znel nasledovne: Výrazne zvýšiť do roku 2013 konkurencieschopnosť a výkonnosť regiónov a slovenskej ekonomiky a zamestnanosti pri rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja.

Skúsme si položiť otázku, či bol daný cieľ splnený. Ak použijem pre overenie splnenia cieľa kritérium - regionálna tvorba hrubého domáceho produktu, tak odpoveď znie áno. Vo všetkých 8 samosprávnych krajoch došlo v porovnaní s údajmi za rok 2006 a teda aj s celkovou výškou pridanej hodnoty Slovenskej republiky k zvýšeniu. Ak si však za kritérium zvolím mieru nezamestnanosti, tak cieľ splnený nebol. Z údajov štatistického úradu SR vyplýva, že miera nezamestanosti v roku 2006 bola na úrovni 13,3%, v roku 2007 na úrovni 11% a v roku 2013 na úrovni 14,2%!

Som presvedčený, že Slovenská republika mohla z finančného balíka určeného pre dané obdobie vytažiť omnoho viac a to nie len z hľadiska miery čerpania týchto financií – z analýzy Ministerstva financií vyplýva, že k 31.12.2014 bola miera čerpania prostriedkov operačných programov NSRR na úrovni 63,24% (Slovensko je treťou najhoršie čerpajúcou členskou krajinou), a k 31.03.2015 bola miera čerpania na úrovni 66,48%. Zvyšné finančné prostriedky je nutné vyčerpať do 31.12.2015, inak o ne žiaľ prídeme.

Vrátim sa však k môjmu tvrdeniu, že Slovensko mohlo v danom období z eurofondov vyťažiť omnoho viac a to nie len vo finančnej rovine, ale tiež v rovine skúseností, ktoré mohli byť využité pre aktuálne programové obdobie 2014-2020 a vďaka ktorým by sme zabránili opakovaniu chýb. Jasným príkladom, že sme sa nepoučili je situácia ohľadne možnosti reálneho čerpania finančných prostriedkov z nového obdobia 2014-2020, ktoré budé možné čerpať najskôr v II. polovici roka 2015. Tá istá situácia nastala aj pri štarte obdobia 2007-2013, kedy reálne čerpanie finančných prostriedkov nastalo až v roku 2008.

Ako sa teda poučiť z chýb a predchádzať ďalším pochybeniam ako napríklad korupčné kauzy, netransparentné čerpanie, rušenie vyhlásených výziev, dlhotrvajúca kontrola žiadostí zo strany ministerstiev a štátnych agentúr? Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky v decembri 2014 zverejnil súhrnnú správu o výsledku kontrolnej akcie efektívnosti riadenia vybraných operačných programov Národného strategického referenčného rámca 2007-2013, v ktorom sú načrtnuté niektoré dôvody, prečo bolo obdobie 2007-2013 neefektívne a tiež sú načrtnuté viaceré odporúčania.

Zastávam názor a som presvedčený o správnosti tvrdení, že pre obdobie 2014-2020:

  • je potrebné jasne nastaviť stratégie, ktoré neovplyvnia ani politické zmeny,
  • je potrebné novelizovať zákon o verejnom obstarávaní a tiež zabezpečiť vyššiu mieru spolupráce medzi pracovníkmi Úradom pre verejné obstarávanie a štátnymi implementačnými agentúrami,
  • je nutné zamedziť rušeniu vyhlásených výziev z iných ako technických dôvodov a tiež obmedziť výrazné zásahy do indikatívnych (predbežných) harmonogramov výziev,
  • je nevyhnutné včasne a jasne špecifikovať množstvo administratívnych kapacít pre jednotlivé operačné programy a obmedziť vysokú mieru fluktuácie a organizačných zmien,
  • je potrebné zefektívniť systém úkonov riadiacich a kontrolných zložiek v hodnotiacom a výberovom konaní,
  • je žiadúce prehodnotiť systém implementácie a to za účelom zjednodušenia či už z administratívneho alebo koordinačného hľadiska.

Jedným z pilierov strany TIP pre úspešné napredovanie našej krajiny je spolupráca. Sme toho názoru, že aj v prípade zvýšenia miery čerpania štrukturálnych fondov sa môžeme posunúť vpred za predpokladu prijatia legislatívnych opatrení, ktoré budú schválené naprieč celým politickým spektrom a tiež štátnymi subjektmi vykonávajúcimi dané opatrenia. Strana TIP pracuje na komplexnej analýze prostredia štrukturálnych fondov, dotačných systémov ktoré sú určené pre malých a stredných podnikateľov, samosprávu a organizácie pôsobiace v treťom (neziskovom) sektore. V nasledujúcich týždňoch Vám predstavíme opatrenia, ktoré zvýšia transparentnosť prideľovania a čerpania eurofondov, znížia administratívnu záťaž žiadateľov a stanovia proakčné kroky nutné pre vyššiu adresnosť fondov za účelom zníženia regionálnych rozdielov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

O stovkách tých, ktorí sa nebáli pozdvihnúť hlas proti vojenskej intervencii, netušíme takmer nič.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.


Už ste čítali?